Πεζοπορία στα νότια του νομού Ηρακλείου, στα επιβλητικά «Αστερούσια όρη» (Pics)

Γιώργος Ζαχαράκης   18:36 03-01-2022

Στα νότια του νομού Ηρακλείου και σε μία πεζοπορία στα επιβλητικά «Αστερούσια όρη» θα αναφερθούμε στην σημερινή μας περιγραφή.

Η πορεία μας ξεκινάει από το χωριό Παρανύμφοι (υψόμετρο 530 μέτρα).Στο χωριό φθάνουμε περνώντας μέσα από το χωριό Χάρακας και ανηφορίζουμε τον δρόμο και περνάμε το μικρό χωριό Αμύγδαλος και αμέσως μετά είναι οι Παρανύμφοι.

Στην αρχή περπατάμε πάνω στην άσφαλτο που συνδέει τους Παρανύμφους με το παραλιακό χωριό Τρείς Εκκλησιές. Προχωράμε, περνάμε το νεκροταφείο του χωριού(δίπλα στο δρόμο) και λίγο μετά κάνουμε δεξιά στην πρώτη διακλάδωση σε χωματόδρομο.

Υπάρχει πινακίδα και θα φθάσουμε στο επιβλητικό φαράγγι του καταρράκτη «Αμπά» (υψόμετρο 490 μέτρα), βλέποντας και λίγο πριν ένα ερειπωμένο νερόμυλο δίπλα στο δρόμο που είμαστε. Μπροστά μας ανοίγεται το φαράγγι πανοραμικά και στο βάθος στο τέρμα του στην παραλία, βρίσκεται το παραλιακό χωριό Τρείς Εκκλησιές το οποίο βλέπουμε. Όπως είμαστε και κοιτάζουμε το νότιο Κρητικό πέλαγος, στα δεξιά του φαραγγιού βρίσκεται ο καταρράκτης «Αμπάς». Ονομάζεται έτσι από το «Αββάς» (ιερέας), καθώς στη βάση του καταρράκτη ασκήτευε κάποτε ένας μοναχός.

Ο μεγάλος καταρράκτης(γιατί έχουμε κι άλλους συνεχόμενους) έχει ύψος 145 μέτρα και τροφοδοτείται από τον ποταμό «Μουσούλη» που έρχεται από τους Παρανύμφους. Είναι ένα σημείο με καταπληκτική θέα που σου μένει στη μνήμη και ακόμη περισσότερο, αν ο μεγάλος καταρράκτης έχει νερό. Επίσης να αναφέρουμε εδώ ότι οι γκρεμνοί της ευρύτερης περιοχής φιλοξενούν το μεγαλύτερο νησιωτικό πληθυσμό αρπακτικών πτηνών σε όλη την Ευρώπη. Αφού απολαύσουμε το θέαμα, γυρνάμε προς τα πίσω, περνώντας τον ερειπωμένο νερόμυλο και ανοίγουμε σιδερένια πόρτα μέσα στο δρόμο(την ξανακλείνουμε) και λίγο μετά συναντάμε διχάλα στο δρόμο τον ίδιο που ήρθαμε. Πάμε αριστερά πάλι σε χωματόδρομο και φθάνουμε στην δυτική έξω πλευρά του χωριού Παρανύμφοι.

Όπως είμαστε το χωριό είναι στα δεξιά μας και εμείς κάνουμε αριστερά τον χωματόδρομο(εδώ υπάρχει και πινακίδα) που μας οδηγεί στην εγκαταλειμμένη μονή του Αγ. Παύλου (υψόμετρο 520 μέτρα). Η μονή του Αγίου Παύλου χρονολογείται από την εποχή της Ενετοκρατίας και λειτούργησε σαν ερημητήριο. Λίγο πριν φθάσουμε στην μονή συναντάμε πηγή μέσα στον δρόμο με νερό πόσιμο. Σήμερα σώζεται μόνο ο ναός του Αγ. Παύλου με κάποιες τοιχογραφίες.

Στην συνέχεια όπως βγαίνουμε από τον περίβολο του ναού, κάνουμε αριστερά στον χωματόδρομο. Αμέσως βγαίνουμε σε ξέφωτο και μπροστά μας ξεκινάει πετρόκτιστο κατηφορικό μονοπάτι μέσα από φαράγγι το οποίο ακολουθούμε. Η θέα προς το νότιο Κρητικό είναι καταπληκτική. Όπως κατηφορίζουμε θα συναντήσουμε στα δεξιά μας (υπάρχει και πινακίδα) που γράφει για «Μονή Κουδουμά». Εμείς προχωράμε αριστερά και περνάμε μέσα από χαρουπόδασος( αυτοφυές) και φθάνουμε κοντά στην θάλασσα. Συναντάμε χωματόδρομο, τον περπατάμε με ανατολική πορεία, βλέπουμε στα δεξιά μας την ωραία παραλία «Παχειά Άμμο», ανηφορίζουμε λίγο και στην συνέχεια κατηφορίζουμε λίγο και τερματίζουμε στις Τρείς Εκκλησιές.

Ονομάζονται έτσι από τρείς βυζαντινούς ναούς που χρονολογούνται τον 14ο αιώνα. Της Παναγίας, του Αγ. Γεωργίου και του Αφέντη Χριστού.

Ώρες πορείας: 4

Βαθμός Δυσκολίας: 1

Χιλιομετρική απόσταση: 10 χλμ.