Εξερευνώντας τα μονοπάτια της Ελλάδας: Πεζοπορία στην Αράχωβα και τους Δελφούς

Γιώργος Ζαχαράκης   9:39 16-03-2021

Από την Αράχωβα Βοιωτίας, παίρνουμε τον επαρχιακό δρόμο Αράχωβας-Αγόριανη, που οδηγεί και στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού. Περνάμε τα 'Καλύβια Λιβαδιού', αφήνουμε όλο το οροπέδιο πίσω μας και 1,5 χιλιόμετρο πριν την διακλάδωση που οδηγεί δεξιά για το χιονοδρομικό, σταματάμε. Στα αριστερά μας βρίσκεται λοξός χωματόδρομος και η πεζοπορία μας αρχίζει από εδώ (υψόμετρο 1150μ).

Η κατεύθυνσή μας τώρα θα είναι βορράς-νότος. Μπαίνουμε στον χωματόδρομο και προχωράμε για 800 μέτρα. Εδώ ο δρόμος διακλαδίζεται και εμείς προχωράμε δεξιά. Υπάρχει και πινακίδα που λέει προς Κωρύκειον Άντρον. Συνεχίζουμε μέσα στο δρόμο από έλατα και έχοντας στα αριστερά μας την θέα προς το οροπέδιο του Λιβαδιού, ο δρόμος τελειώνει. Στα δεξιά μας μια μικρή ανηφόρα σε μονοπάτι μας οδηγεί στην είσοδο του σπηλαίου (υψόμετρο 1320μ). Ήταν το μυθολογικό σπίτι του αρχαίου θεού Πάνα και των Κορύκειων νυμφών.

Το όνομα του το πήρε γιατί οι σταλακτίτες θύμιζαν τους 'Κώρυκες', δηλαδή τους ασκούς από τα δέρματα των ζώων. Μετά την επίσκεψή μας στο σπήλαιο, ξαναερχόμαστε πίσω από το μονοπάτι εκεί που τελειώνει ο δρόμος. Από εδώ και πέρα μπαίνουμε στο νομό Φωκίδας. Στα δεξιά μας συνεχίζει το μονοπάτι, το οποίο μέσα από χαμηλή καταπράσινη βλάστηση μας κατεβάζει σε ένα πλάτεμα στην τοποθεσία 'Παλαιοπαναγιά' (υψόμετρο 1140μ). Μόλις φθάσουμε στον χωματόδρομο κάνουμε δεξιά μέσα σε αυτόν.

Η περιοχή είναι κατάφυτη από έλατα και λίγο πιο πέρα θα συναντήσουμε στα δεξιά μας το ξωκλήσι της Αγ.Τριάδας. Το μέρος είναι κατάλληλο και πανέμορφο για εκδρομή με αμάξι, αφού ο χωματόδρομος που βρισκόμαστε έρχεται από το οροπέδιο του Λιβαδιού και είναι προσβάσιμος. Συνεχίζουμε τον χωματόδρομο με δυτική τώρα πορεία και στα 800 μέτρα συναντάμε διακλάδωση. Υπάρχει μεταλλική πινακίδα (μπλέ με άσπρα γράμματα) η οποία δείχνει δεξιά προς ΄Καλάνια' και αριστερά προς 'Κρόκι'. Εμείς προχωράμε αριστερά προς 'Κρόκι'. Μετά από 10' λεπτά αφήνουμε τον δασικό δρόμο και συνεχίζουμε αριστερά μέσα σε σηματοδοτημένο μονοπάτι. Η σήμανση εδώ είναι άσπρο πλαίσιο με κόκκινο τετράγωνο. Είμαστε και συνεχίζουμε μέσα σε δάσος από έλατα.

Το μονοπάτι είναι εμφανές και υπάρχει και η σήμανση και θα φθάσουμε σε ένα διάκενο. Συνεχίζουμε προς δυτικά, λίγο ανηφορικά και με την βλάστηση εδώ πιο αραιή. Σε λίγο θα περάσουμε ένα ανοικτό τοπίο και θα δούμε στα δεξιά (δίπλα μας) τον κατασκηνωτικό οικισμό 'Κρόκι΄(υψόμετρο 1130μ).Τον αφήνουμε δεξιά μας και φθάνουμε σε μια μεγάλη πέτρινη βρύση. Αφήνουμε και την βρύση στα δεξιά μας και προχωράμε λίγο μέχρι τον δρόμο που είναι μπροστά μας. Εδώ θα συναντήσουμε το Ευρωπαϊκό μονοπάτι Ε4 που έρχεται από δεξιά από την Αγόριανη(Επτάλοφος).Τα χρώματα για την σήμανσή του είναι αποκλειστικά κίτρινο-μαύρο.

Αυτό το αρχαίο μονοπάτι θα συνεχίσουμε το οποίο θα μας οδηγήσει στους Δελφούς. Κάνουμε αριστερά με την σήμανση και εδώ να μας καθοδηγεί και με πορεία βορρά-νότο προχωράμε. Η θέα μας είναι ανεμπόδιστη. Μπροστά μας χαμηλά βλέπουμε τους Δελφούς,στο βάθος την Ιτέα, το Γαλαξίδι, την Δεσφίνα, τον Κορινθιακό κόλπο και την βόρεια πλευρά της Πελοποννήσου. Περνάμε μια πέτρινη δεξαμενή νερού που είναι μέσα στο έδαφος και κατηφορίζουμε μέσα από χαμηλή βλάστηση. Η περιοχή όλη αυτή που περνάμε τώρα ονομάζεται 'Σκάλα'. Η διαδρομή μέσα στο πέτρινο μονοπάτι είναι ελικοειδής κατηφορική και με θέα τα προαναφερόμενα, φθάνουμε στα ανατολικά σπίτια των Δελφών.

Όπως κατηφορίζουμε στα αριστερά μας βλέπουμε τον αρχαιολογικό χώρο. Περνάμε κάθετα τρείς δρόμους των Δελφών, στον τρίτο κάνουμε αριστερά και λίγο πιο πέρα κατεβαίνουμε στα δεξιά μας τα σκαλοπάτια και βρισκόμαστε στον κεντρικό δρόμο που έρχεται από την Αράχωβα. Κάνουμε αριστερά και τερματίζουμε στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών (υψόμετρο 550μ). Οι Δελφοί ήταν το σημαντικότερο μαντείο του αρχαιοελληνικού κόσμου. Εδώ λάτρευαν τον θεό Απόλλωνα. Οι τότε ελληνικές πόλεις, και όχι μόνο αυτές, κατέφευγαν εδώ για να βοηθηθούν σε λήψεις αποφάσεων. Οι Δελφοί έχουν ανακηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Ώρες πορείας: 4:30 (χωρίς τις απαραίτητες στάσεις)

Βαθμός Δυσκολίας: 1

Χιλιομετρική απόσταση: 14 χλμ.